Pateikiu profesoriaus pristatymo apie "islamo istorijos konstravimą lietuviškoje viešojoje erdvėje" kalbą (bent jau didžiąją jos dalį) tekstiniame formate, nes manau, kad ypatingai šiomis dienomis mes turime kaip įmanoma daugiau sužinoti apie islamą. Tad profesoriaus kalbą tekstiniame formate paviešinu dėl to, kad ši kalba pasiektų kaip įmanoma daugiau sąmoningų Lietuvos piliečių :)
... Iš pavadinimo kai kas jau gali numanyti, kad
veliuosi į avantiūrą... dėl to, kad brendu ne į savo sritį: esu
religijotyrininkas, o ne istorikas ir čia jau yra iššūkis, kad bandysiu kalbėti
apie vienos religijos ar religinės tradicijos, kažkas sakytų kultūros ar
civilizacijos, bet, vis dėlto, istoriją...
Aš asmeniškai... tikiu švietimo galia, net ne
nauda, nes apie naudą net ir diskutuoti nėra prasmės – aišku, kad švietimas yra
naudingas dalykas, bet, tuo pačiu, jis yra ir galingas. Gali būti, kad švietimą
aš suvokiu šiek tiek skirtingai: ne modernistiškai, kur kuo daugiau sužinai,
tai arčiau esi kažkokios tariamos tiesos. Aš, matyt, labiau į švietimą žiūriu
per tokią postmodernę prizmę, kur tiesa man tampa ne kažkokiu tašku link kurio
judama, bet labiau spektru, tiesos spektru, kuriame tu pozicionuoji.
Pirmiausia, tame spektre tu save pozicionuoji dėl tų patirčių, kokias turi. Mes
kiekvienas, turbūt, turime vienokią ar kitokią patirtį kalbant bet kuria tema.
Aišku, šiandien kalbėsime apie musulmonus ir islamą, taigi, kažkas iš jūsų čia
esančių yra susidūręs su musulmonais, kažkas keliavę, kažkas skaitė, kažkas
kažką kitą darė... Taigi, mes visi turime kažkokius pažinimo gabalėlius,
kuriuos sulipiname į vientisą visumą ir mėginame visą tą visumą padaryti
koherentišką, nuoseklią, kad jinai, visų pirma mums, turėtų prasmę. Kai mes tą
padarome sau, tada, galbūt, pasitaikius progai, mes mėginame ją transliuoti
kitiems. Tai visiškai natūralu, kad ir mano gyvenime taip nutiko. Galbūt
patirčių (kalbant šia tema) turėjau specifiškesnių. Man 1992 – aisiais
pasisekė, turbūt, labai. Pirmą kartą šiame pastate ir buvau 1992 – aisiais...
Tuo metu gavau ministro parašą, rekomenduojant mane stipendijai Kuveito
universitete ir tuomet aš išvykau studijuoti arabų kalbos. 2 metus praleidęs
Kuveite ir grįžęs į Lietuvą, aš supratau, kad ... arabų ir vidurio rytų
studijos mane įtraukė ir aš jau nuo to nebepabėgau. Taip kad daugiau nei du
dešimtmečius aš vienaip ar kitaip esu susijęs su Islamo ir Vidurio Rytų
studijomis, ir arabų kultūros studijomis. Taigi tos patirtys, visai natūralu,
kad atvedė mane prie tam tikro paveikslo sulipdymo ar sukonstravimo, neabejotinai,
kurio išdavoje aš mėginu perteikti kitiems, papasakoti kaip aš matau islamo
musulmonus. Tai, ką jūs šiandien išgirsite, žinoma, ir bus mano matymas. Aš
nepretenduoju į objektyvumą, jokiu būdu ne, bet nešališkumas, manyčiau būtų
viena iš tų vertybių, į kurias aš pretenduoju, ypač kai kalbu tokiose erdvėse
kaip ši.
... Kiek pasaulyje yra musulmonų?... teisingas
klausimas: o tai ką reiškia būti musulmonu? Tarkime, į eina čia žmogus ir
sakosi, kad jis esąs iš, tarkime, Saudo Arabijos. Ir mes iš karto
konstatuojame, jog jis esąs musulmonas. O šis atsako, kad jis toksai neesąs...
galų gale juk yra statistika, statistiniai duomenys, kurių pagrindu ir yra
žongliruojama tais skaičiais. Ar, kai sako statistikos departamentas, Lietuvoje
išties yra 2 727 musulmonai, mes visi žinome, kad tai yra niekai. Tai yra melas
ir statistika, kuri paprasčiausiai yra kita melo rūšis. Taigi aš visiškai
nemanau kad Lietuvoje yra tiek musulmonų, nepaisant to fakto, kad tiek žmonių
per paskutinį surašymą, priskyrė save šiai religinei tradicijai. Taigi, jei mes
eisime ta diskusijos linkme, tada mes galėtume pasakyti, jog jų gali būti tiek
kiek nori arba, kitaip sakant, bet kiek. Aš kartais su studentais juokauju:
pirmiausiai, paklausiu kiek pasaulyje yra apskritai žmonių, ir pasakau, kad
nebūtų taip , kad musulmonų būtų daugiau, negu, kad esti pasaulyje žmonių. Nors
musulmonų, pagal idėją ir gali būti daugiau negu esti žmonių pasaulyje, nes....
jie tiki, kad ir džinai gali būti musulmonais, o jų skaičiaus, deja, statistikos
departamentas mums nepateikia. Tad šia prasme, galbūt, yra 70 mlrd. džinų
pasaulyje. Aš nežinau. Niekas nežino. Kad jų yra ir daug tai čia nėra jokių
abejonių, nes jei Saudo Arabijos aukščiausias dvasinis vadovas Mufti yra
parašęs knygą kaip dorotis su džinais, kurie yra apsėdę žmogų, na tai čia jau
yra labai rimta, nes apie tai kalba aukščiausiasis dvasinis vadovas. Taigi kiek
tų musulmonų pasaulyje aš taip pat negaliu pasakyti, bet, bent jau pagal
statistikos duomenis, tai šiokį tokį atspirties skaičių mes vis dėlto galime
rasti. Tai koks tatai skaičius būtų?... Mano duomenimis, milijardas musulmonų
buvo apie 1950 – uosius metus, o mes dabar jau esame ganėtinai nutolę nuo tų
metų. toks konvencinis skaičius, nuo kurio jau praktiškai nediskutuoja nei tie,
kurie labai myli, nei tie, kurie labai nekenčia musulmonų, yra 1,7 mlrd., kas
būtų apie 23 – 24%
žmonijos... Amerikietiškas (žurnalas ar departamentas... nesupratau) yra
paskaičiavęs, kad 2050 – aisiais gal ir nepasieks, bet musulmonų jau galėtų
sudaryti apie 30% žmonijos.
Tai yra sparčiausiai plintanti religija ir visų kitų religijų sąskaita. Gal
krikščionybė dar kažkiek „atsilaiko“... klausimas vis dėlto yra: o kur gi yra
islamo demografinis centras? Kur daugiausiai yra musulmonų? Kaip kažkas,
perskaitęs vieną iš vadovėlių, iškart pasakytų, kad vienas iš centrų yra sunitų
Turkija na ir dar šiaurės Afrika. Bet kitame vadovėlyje yra parašyta jau kitaip
ir, mano galva, pastarajame yra teisingiau parašyta. Taigi kur demografinis
islamo centras? Kur yra daugiausia musulmonų?... Indonezija yra valstybė, apie
kurią mes beveik nieko negirdime, niekada ir nekalbame. Na tokia nedidukė
valstybėlė, kurioje yra apie 230 mln. gyventojų, iš kurių apie 210 mln. yra
musulmonai. Na tai visai nedidukė valstybėlė, kiek ten, 10 000 salelių?.. Tai
yra valstybė, kurioje daugiausiai kaip vienoje valstybėje. Kur dar, kokiose dar
šalyse musulmonų yra daugiau negu 100 mln.?... Pakistane... Bangladeše... Ir
taip toliau? Ne... Tik dar vieną valstybę žinau, kurioje yra virš 100 mln. musulmonų...
Štai skaidrė, kuri ne mano gaminta, o tų žmonių, kurie užsiima statistika ir
skaičių pateikimu. Ar tie skaičiai yra visiškai patikimi ar tie nuošimčiai
visiškai patikimi, aš jau nediskutuosiu... Bet... Kaip matome, buvusiose britų
– Indijos kolonijose – Pakistane, Indijoje ir Bangladeše taip grubiai sudėjus,
mes jau turime 0,5 mlrd. musulmonų, o pridėję Indoneziją, mes jau turime 700
mln. musulmonų, o pridėjus dar 4 kitas gausingiausias musulmonų valstybes, mes
turime 1 mlrd. musulmonų. Tai, jeigu pasaulyje yra 1,7 mlrd., tai šiose 8
valstybėse yra milijardas ir vienintelis Egiptas yra arabiška valstybė. Visos
kitos yra ne arabiškos, nors Iranas ir Pakistanas vartoja arabiškus rašmenis,
bet žmonių, kalbančių ten arabiškai yra labai nedaug. Irane man ne kartą yra
tekę lankytis, tai arabiškai susikalbėti yra gana sudėtinga jau nekalbant apie
kokią Turkiją na ir toliau esančias valstybes.
Demografinis centras yra pietų ir pietryčių
Azijoje. Tikrai ne vakarų Azijoje, tikri ne arabų pasaulyje, nes arabų, kaip
tokių, yra ne tiek ir daug...
Tas žemėlapis yra ne mano darytas ir tas skaičius,
1,4 mlrd., yra jau kiek pasenęs... Šis žemėlapis, galbūt ir nėra peiktinas, nes
jisai atskirai sunitus ir šiitus. Bet jisai ignoruoja dar vieną islamo šaką...
Islame, vis dėlto, yra 3 šakos, o ne 2.
Taigi visiškai teisingas prieš tai nuskambėjęs
toks retorinis klausimas „o kas yra tie musulmonai“?.. Ką turi daryti žmogus,
kad būtų galima būtų jį vadinti musulmonu. Ar jis pats turi kaip tokį
pristatyti, ar mes galima, na, dėl tam tikrų bruožų, žmogų įvardinti kaip tokį.
Čia kiekvienas iš jūsų galėtų labai paprastai atsakyti sau į klausimą kokios
religijos propaguotojai esate jūs patys. Na didžioji dauguma atsakytų, kad jie,
vis dėlto, nominaliai save laiko krikščionimis. Ar jūs esate krikščionys ir
tada ką reiškia būti krikščioniu ir jei kas nors iš jūsų esate katalikai, tai
paklauskite savęs, ką per paskutinę savaitę darėte katalikiško. Galbūt ir
darėte... ir tada jūs esate kuo geriausi katalikai ir sveikinu jus, klausimas
galioja visų religijų atstovų atžvilgiu, ne vien tik musulmonų.
Religijos sociologai dažniausiai skiria
kultūrinius, nominalius ir kanoninius tikinčiuosius, šiuo atveju, galime
sakyti, musulmonus. Kultūriniai – tai tie, kurie gimė tokiose šeimose, tokiose
musulmonų kultūros terpėse, bet nebūtinai praktikuoja. Kanoniniai: na,
įsivaizduojama, kad jie praktikuoja. Tik tuomet atsiranda klausimas: o ką jie
praktikuoja? Kaip ar kokį islamą praktikuoja? Minimumas, dėl kurio nereikia nė
diskutuoti, ką turi bendro visi 1,7 mlrd. musulmonų, būtų tikėjimas vienu
vieninteliu visagaliu ir amžinuoju Dievu, jo paskutiniuoju pranašu Muhamedu ir,
aišku, produktu, jeigu tai galima ne visai gražiai pasakyti, bendravimą tarp
Dievo ir pranašo, ta yra šventraščiu, vadinamu Koranu. Daugiau, mano galva,
nieko bendro tarp musulmonų nėra. Kitaip tariant, aš net drįsčiau manyti, kad
kai kalbame apie tą masę žmonių, tai už šių 3 bendrumų toliau jau yra begalinė
gausa skirtumų, kurie, deja, nuo pat pranašo Muhamedo mirties (632 m. po Kr.)
labiau pjudė musulmonus tarpusavyje, nei juos vienijo.
... Kita problema, mano galva, yra, galbūt, dar
didesnė. Kuomet mes žvelgiam iš išorės, mes dažniausiai nelabai rūpinamės ar
mes kalbame apie tai, kas, galbūt, turėtų būti ar yra islamiška, ar, galbūt,
yra tiktais musulmoniška. Ir aš čia pamėginau, kiek primityviai ir
schematizuotai tą skirtį padaryti ir, žinoma, aš nenoriu įtaigauti, esant
absoliučia – tikrai ne, bet, manyčiau, kad, vis dėlto, yra labai prasminga tai
atskirti... Pamenat praeitais metais vasarą čia buvo iškilusi Lietuvoje tokia
nedidelė diskusija dėl apdaro: vienas žymus politikas pasiūlė Lietuvoje
svarstyti galimybę reglamentuoti musulmonių drabužius ir, tuo metu, tas apdaras
buvo įvardintas kaip burka. Ir, tada, aš galėčiau jūsų paklausti: burka, na
tikrai yra toks apdaras, ne iš žvaigždžių karų ir neišgalvotas, o tikras
dalykas ir ar tai yra islamiška, ar tai yra musulmoniška? Ar tos moterys,
kurios nešioja tuos apdarus, juos nešioja todėl, kad tie apdarai yra kažkaip
religiškai sankcionuoti, ar dėl to, kad... kai kalba eina apie burką, tai aš
kaip tik su tuo politiku netgi tiesioginiame eteryje pabandžiau padiskutuoti,
kad, galbūt, jis turėjo galvoje, vis dėlto, ne burką, o, na, pavyzdžiui,
hidžabą ar nikabą, ar kažką kitą. Tuomet jis pasakė, kad aš nelabai išmanau tų
dalykų, o jis jau tikrai žinąs ką sakąs. Tai jis žinojo, bet jis kalbėjo apie
labai siaurą kultūrinę formą, nes burka yra išimtinai puštunių etninės grupės
moterų tautinis drabužis. Nors praeitą mėnesį man teko labai diskutuoti su
viena puštūne, kuri man įrodinėjo: „Ne. Tai nėra mūsų tautinis drabužis.“ Bet
niekas kitas, kaip tik tai puštūnės tokį drabužį nešioja... Kalbant apie
moteriškus apdarus, tai tikrai galėčiau daug pasakyti... bet čia svarbiausia
būtų atskirti tai, kas, galbūt, gali būti vadinama musulmoniška, na tos
realybės, kultūros lygmenyje reiškiasi, kaip žmonės elgiasi; ir islamiška –
tai, kaip jie turėtų, taip kaip iš jų yra tikimasi, kad jie turi elgtis ir tai
mes aišku atpažįstame... pirmiausia, musulmonų teisėje arba teisinėse
tradicijose. Tai ta skirtis, mano galva, yra labai sveika: nežiūrėti į
musulmonus per islamo prizmę ir nežiūrėti į islamą per musulmonų prizmę. Manau,
kad tai yra esminis dalykas: suvokti, kad musulmonai gali būti ne islamiški. Aš
net drįsčiau leisti sau pasakyti, kad visais amžiais absoliuti dauguma
musulmonų buvo ne islamiški, o kai kurie iš jų, net ir anti-islamiški. Na, kaip
mes įsivaizduojame, kad yra tie 5 privalomi kasdieniai meldimaisi, na tai neva
visą laiką bei visi ir meldėsi. Tikrai ne. Aš net drįsčiau sakyti, kad ir
istoriškai meldėsi ne dauguma, o dabar tai jau tikrai 5 kartus per dieną
meldžiasi mažuma (arba dar mažiau negu seniau), nepaisant to, kad yra
nustatyta, jog musulmonas turėtų melstis 5 kartus per dieną. Bet čia yra
primityvus dalykas... (jei žvelgtume į) teisinius dalykus, tai pamatytume, kad
musulmonų visuomenės, bendruomenės ir atskiri individai gana dažnai gyvena ne
islamiškai. Bet tuomet iškyla klausimas: o kas yra tasai islamiškasis gyvenimo
būdas ar islamiškos taisyklės? Jei žvelgsime į vadovėlius, kurie skiria nuo 2
iki 4 ar truputį daugiau puslapių islamo pristatymui, tai nėra ten tiek daug
vietos ir galimybės paaiškinti kas yra islamiška, bet turbūt galima būtų leisti
šiame kontekste pažaisti ir atskirti tas islamiškumo formas.
Tai, pirmiausiai, esti normatyvinis lygmuo. 8
teisinės tradicijos: 4 sunitų, 3 šiitų, tokius taip pat atpažįstame. Ir štai su
viena teisine tradicija arba su trečiąja islamo šaka, mes esame labai menkai
susidūrę. Bet, vis dėlto, Lietuvos ministras pirmininkas nesenai lankėsi
valstybėje, kurioje dominuoja būtent trečiosios islamo šakos atstovai. Prieš
jam išvykstant, buvo kalbama, kad mes atversime kelią į arabų-musulmonų pasaulį
per tą valstybę. Na, pažiūrėsime, gal atversime... Aš turiu galvoje Omaną, į
kurį vyko mūsų vyriausybinė delegacija. Turbūt, kad juokingiausia yra tai, jog
šie ibadžiai, kurie yra atšaka tos trečiosios šakos, vadinamos chavaridž, kuris
išvertus į LT kalbą, reiškia, „atskalūnus“, tai jie matomi labai nepalankiai
tiek sunitų, tiek ir šiitų. Tai, kaip supratau, mes į musulmonų ir arabų
pasaulį eisime per tą mažumą į kurią nepalankiai dauguma žiūri. Bet nieko
baisaus: tai irgi kelias, galimybė. Taigi mes kalbame apie 8 atskiras
tradicijas ir kyla klausimas: tai kuo jos tarpusavyje skiriasi? Pasakysiu labai
paprastą pavyzdį, aš jau net sunitų, šiitų ir chavaridž tarpusavyje
nebelyginsiu. Čia jau net nebeįdomu. Kad jie tikrai skiriasi ir kad skiriasi
labai daug kuo, tai jau net neįdomu. Apie sunitus pakalbėsim. Kuo tarpusavyje
skiriasi sunitai? Tik vakar išsiunčiau kolegei tekstą, kur bandžiau
išsiaiškinti tokį klausimą: ar turėjo teisę Lietuvos totoriai, kurie yra
musulmonai, gyventi ne musulmoniškoje, ne islamiškoje erdvėje (anksčiau LDK, po
to Rusijos imperijos sudėtyje, o dabar – Lietuvoje)? Mano giliu įsitikinimu,
iki pradedant daryti tą tyrimą, buvo aišku, kad negalima musulmonams gyventi ne
musulmoniškoje erdvėje. Bet, kai pradėjau daryti tą tyrimą, kai pradėjau
skaityti ką musulmonų juristai, teisininkai yra pasakę šia tema, tai pasirodė,
kad aš buvau įtakojamas meliki teisinės tradicijos, kurioje, išties, yra
griežtai reikalaujama, kad musulmonai negyventų nemusulmoniškoje erdvėje. Pradėjus
tyrinėti chanaphi, kuriai, beje, priklauso Lietuvos totoriai, teisinę
tradiciją, pasirodė, kad ji yra labai liberali šiuo klausimu ir ne tik, kad
leidžia musulmonams gyventi ne musulmoniškoje erdvėje, bet leidžia netgi elgtis
ne islamiškai. Kitaip tariant, jeigu, pavyzdžiui, kaip dabar mūsų Lietuvoje,
loterija yra legali, tai musulmonas gali dalyvauti loterijoje, nors, žiūrint
musulmonų teisės prizmę, loterija yra uždrausta, nes tai yra neuždirbti
pinigai. Bet jokių problemų: jeigu Lietuvoje žaisti loterijoje yra legalu, tai
musulmonas gali žaisti, nes jis gi juk ne islamiškoje erdvėje. Man tai buvo
atradimas. Tad štai, žiūrėkite, sunitai: chanai ir meleki, o jei dar pridėsime
ir shafi ir chanbali, tai pamatysime, kad tos teisinės tradicijos išties turi
daug skirtybių. Aš net nelyginu su šiitais, kurie ir taip turi visai kitą
supratimą daugeliu klausimų, nes remiasi skirtingais šaltiniais. Pažiūrėkite,
net neįdomu, kai kalbame apie tas teisines tradicijas. Todėl kad jų nebuvo.
Realiai jos fiziškai nefunkcionavo. Jos buvo mokslininkų galvose, dramblio
kaulo bokštuose: sėdėjo barzdylos daug ilgesnėm barzdom negu aš, parimę mąstė:
kaip čia teisingiau būtų islamiškai pasielgt. Bet kam įdomu kaip teisingiau.
Klausimas yra kaip žmonės elgiasi.
Ir štai kultūrinis lygmuo, tas istorinis, realus
lygmuo, jis menkai buvo susijęs su teisinėm tradicijom, nes, nepaisant to, kad
kai kurie vadovėliai įtaigauja, kad musulmonai – arabai buvo įkūrę teokratinę
valstybę, jie tikrai tokios nebuvo įkūrę. Muhamedas, galima sakyti, kad galbūt
buvo įkūręs tokią valstybę, bet kalifatas buvo paprasčiausia feodalinė
monarchija... tai šia prasme, apie kokią nors teokratinę valstybę šnekėti,
tai... na, Vatikanas – tebūnie. Jei būtų tokia Tibeto valstybė, tai tikiu, kad
ji galbūt ir būtų buvusi teokratinė valstybė. Musulmonai niekada neturėjo teokratinės
valstybės. Jie siekė monokratinės valstybės, kur musulmonų būtų galimybė
musulmonų teisei viešpatauti. Bet niekad jos neturėjo, nes, galiausiai,
visuomet kalifas ar sultonas buvo aukščiausia valdžia ir, kaip taisyklė, tas
aukščiausios valdžios turėtojas, neturėjo jokio išprusimo religijos reikaluose.
Tai apie kokią teokratinę valstybę mes čia šnekame. Bet vadovėliai sako, kad,
vis dėlto, buvo teokratinė... na, matyt, reikia tuomet imti ir patikėti. Bet
tai ne tiek svarbu. Svarbu yra tai, kaip realiai žmonės gyveno. Žmonės negyveno
islamu arba bent jau tuo normatyviniu islamu. Jie gyveni kitais islamais. Ir aš
čia daugiskaitą tikrai sau leisiu pavartoti. Pirmiausia, kai mes kalbame apie
mistikus, aišku, kad buvo tos formalios mistikų brolijos, sufijų vadinamos,
todėl galima kalbėti apie sufizmą. Bet daugybė eilinių žmonių mieliau dalyvavo
mistikų apeigose ketvirtadienio vakarais, negu penktadieniais bendruomeniniame
tada privalomame meldimesi mečetėje. Bet tokia jau yra ta žmogaus prigimtis.
Kodėl? Todėl, kad misticizmas, arba tas sufizmas siūlė daug patrauklesnį būdą
bendrauti ir netgi suartėti su Dievu, nes jei kalbame apie tą vertikalųjį
islamą, tai vertikalusis islamas yra persmelktas to paklusimo, nes pats žodis
islam reiškia paklusimą: žmogus, kaip kūrinys, turi paklusti Dievo valiai
vykdyti jo valią, eiti keliu į išganymą. Viskas. Tuo tarpu, sufizmas siūlė
alternatyvą. Jis pasakė, kad meldimaisi yra gražus dalykas, bet pasiūlė artėti
prie Dievo kitais būdais ir netgi susilieti su juo, o tam yra pasitelkiamos
tokios formos, kaip kad vikr. Vikr yra... meditavimo būdas, kurio metu žmonės
per kvėpavimo judesio įvairiausių formulių pratimus mėgina pasiekti tokią
būseną, kuri mūsų akimis žiūrint reiškia išėjimą iš sąmonės, kurioje žmonės
mėgina pasiekti tokią būseną, kai jie praranda sąmonę tų vikr apeigų metu.
Jeigu kam tai yra įdomu, tai internetas yra pilnas to. Netgi ir šiandien toji
tradicija yra gyva. Ją naudoja, pavyzdžiui, Čečėnijoje, vakarų Irane (kurdų
gyvenamose teritorijose). Ten kiek specifinis tas zikr, kuris susijęs net su
kūno žalojimu ir panašiai. Klausimas: ar tai yra islamas? Jeigu mes paklaustume
tų žmonių arba jei pasakytume: čia jūs užsiiminėjat visai ne islamu, tai jie
dėl to labai nuliūstų, nes jiems tai yra tikra ir gyva ir daug gyviau, nei tas
formalistinis normatyvinis islamas tų barzdylų, kurie dramblio kaulo bokštuose
kažkur sau sėdi.
Bet net ir šis mistinis islamas nebuvo taip
plačiai paplitęs kaip kad liaudies islamas – įvairiausios sinkretinės formos,
kur praktikos, ritualai, apeigos ir visa kita absoliučiai neturi nieko bendra
su mums atpažįstamomis teisinėmis tradicijomis. Man teko nesenai žiūrėti per
vieną arabišką televiziją, Londono arabišką televiziją, pranešėjas arabiškai
pristatydamas reportažą sakė: na ir keistą tradiciją jie ten turi. O tradicija
yra tokia, kad nuo mečetės stogo kartą metuose yra mėtomi vaikai... bet jie
mėtomi labai profesionaliai ir atsakingai: ant stogo yra profesionalus
mėtytojas, o apačioje – profesionalūs gaudytojai. Vaikas krenta 15 metrų ir vaikai
turi būti iki metų – praktikai kūdikiai. O paaiškinimas viso to štai toks: tada
jie augs sveiki, drąsūs, stiprūs ir taip toliau... Tai čia islamas ar ne? Tiems
žmonėms tai yra tikras islamas. Aš įsivaizduoju, kad tėvas turėtų būti labai
liūdnas, jei jo sūnus ar dukra nebuvo pamėtytas, nes jis manys, kad vaikas gali
augti nesveikas dėl to, kad nepagerbė Dievo. Mes galime kalbėti apie masę
įvairiausių formų jeigu kalbame apie religingumą. Pavyzdžiui, Lietuvos totoriai
turėjo liaudies medicinos rėmuose tokią tradiciją, kad jeigu kažką skaudėdavo
ar būdavo koks nors negalavimas, tai reikėdavo gydytis Koranu. Ką reiškia
Koranu? Skaityt? Ne, skaitymas yra geras dalykas, bet nuo to nepagysi. Pagysi
tada, jei suvartosi Koraną, kokią nors ištarą. Ant popieriaus lapo užrašai tą
ištarą, pamirkai vandenyje, kažkiek rašalo ištirpsta ir tas ištirpęs rašalas
buvo naudotas kaip vaistai: išgeri ir žiūrėk, jau sveikas daraisi. Ar tai nėra
islamas? Žinoma, kad islamas. Juk tas žmogus pagijo. Aišku, sakysite, placebas
ar dar kas nors. Tebūnie. Bet tai yra islamas, tai yra realybė, kuria gyveno
šimtmečiais tie žmonės... žmonės gyveno realybėje, kurią jie matė iš savo tėvų,
iš savo senelių, kuria arba gydėsi, arba meldėsi, arba dar kažką darė būtent to
liaudies islamo rėmuose. Tai jeigu mes kalbame apie islamo istoriją, na kaip
visuomeninę istoriją, tai mes turime kalbėti apie liaudies islamą, jei mes
kalbame apie musulmonų valstybių visuomenių istoriją, tai mes apie islamą apskritai
negalime kalbėti, nes nieko bendro su islamu ten nebuvo. Jei mes kalbame apie
normatyvinio teisinio islamo istoriją ir raidą, tai galime, bet ne kaip
visuomenių ar valstybių, bet kaip apie profesiją, na, pavyzdžiui, duonos kepimo
istorija, lygiai taip pat kaip teisės istorija, kaip ji rutuliojosi. Tad šia
prasme, manyčiau, kad reikėtų jausti apie ką mes kalbame, kai kalbame apie
istoriją ir apie dabartį.
Tokia lentelė yra... Matote viršuje Islamas,
šakojasi į 3 šakas: Sunni, Shi‘ah, Khawarij. Ir tada Sunitai turi 4 teisines
tradicijas: Hanafi, Hanbali, Maliki, Shafi‘i; šitai turi tris: ismailism,
Jafri, Zaidyyah; Khawarij turi vieną: Ibadiyya. Bet, kaip matot, visos tos
šakos, o ypač šiitų, turi dar ir savo atšakas ir taip toliau... todėl visada
esti toks galimas klausimas: apie kurį islamą mes, vis dėlto, kalbame, kai
kalbame apie musulmonus? Jeigu tai nėra tiesiog Dievo samprata, pranašo ir
Korano, bet jei kalbame ir apie kažką daugiau. Šiandien padėtis turbūt yra dar
sudėtingesnė.
Jeigu kalbame apie tą istorinį islamą: legalistus,
sufijus, liaudies islamo praktikuotojus, kurie, turbūt, net ir šiandien sudaro
tą musulmonų daugumą, vis dėlto, mes turime atsižvelgti, kad be jų šiandien jau
yra ir kitokių musulmonų... Aš nesivelsiu į detales kuo jie tarpusavyje
skiriasi, bet, mano galva, islamistai – fundamentalistai skiriasi
fundamentaliai, nes vieni yra politiniai aktyvistai, o kiti – apolitiški
skripturalistai. Na ir galiausiai yra tie Džihadžiai, kurių mes labiausiai
baiminamės, nemėgstame mes jų, žinoma, ne be pagrindo, nes jie yra smurtingi ekstremistai,
bet aš čia tokį skaičių jų įrašiau tokį, koks man patiko ir, man atrodo,
reikėtų dar vieno nulio, bet kažkas gali užprotestuot ir pasakyt, kad juk aš
nesuskaičiavau, tai gal jų yra daugiau. Tebūnie. Mano galva, tai jau yra labai
didelis nuošimtis nuo 1,7 mlrd. jeigu tikrai yra tiek kiek aš čia įrašiau
procentaliai, tai jau yra labai daug ir aš tikiuosi, kad jų yra bent 10 kartų
mažiau (kalbant apie džihadistus)... tai apie kuriuos musulmonus mes kalbame,
kuomet mes kalbame apie musulmonus tiek istorijoje, tiek ir dabartyje? Bet aš
palieku šį klausimą ir toliau jau nebeatsakinėju.
Bet ką mes žinome apie arabus ir jų pavasarius
apie kuriuos aš, galbūt, ir nešnekėsiu, bet į klausimą, ką mes žinome apie
arabus, na galime pasižiūrėti į žemėlapį ir atsakyti kiek yra arabų valstybių
(arabų pasaulis: 350 mln.).
... Taigi tų tradicinių arabų valstybių yra dvi
dešimtys ir dažniausiai mes matome jas tokias pačias: na arabai, juk ten
arabai, koks ten skirtumas. Na jie turi (daugelis taip galvoja, kad arabų
kraštai turi tokių panašumų) naftą, ten atitinkamai religija yra islamas ir
taip toliau. Bet aš sakyčiau, kad jeigu mes žiūrim per tą arabų šalių prizmę...
Aš parašiau 21+1, nes gerbiu Lietuvos poziciją
Palestinos atžvilgiu... Ne – negerbiu. Absoliučiai tos pozicijos negerbiu. Bet
ką darysi... Lietuvos Respublika nepripažįsta palestiniečiams teisės į
nepriklausomybę ir, dėl to, aš parašiau 21+1... Šiaip arabų valstybių lygoje
yra 22 narės. Bet – tebūnie. Kaip ten jau bebūtų, jei mes kalbame apie arabų
šalis, tai juos yra tikrai daugeliu atžvilgiu labai skirtingos ir mano asmeninė
patirtis man leidžia tą patvirtinti keliavimais po arabų kraštus, vis dėlto,
man parodė, kad nesvarbu kokius lūkesčius aš turėsiu važiuodamas į dar vieną
naują man iki tol nepažintą arabų šalį, aš kažką naujo, labai naujo pamatysiu.
Aš čia kalbu apie visuomenę, apie žmones, o ne apie, sakysime, automobilių
numerius ar panašiai. Jos skiriasi ne tik teritorija, populiacija, kas yra
natūralu, bet ir politine sistema, ekonomika, pagaliau skiriasi jos ir
religija, ne ta prasme, kad islamas kur nors, galbūt, dominuoja, nes islamas
dominuoja juk visose arabų šalyse, tačiau koks islamas ir kokios jo formos? Bet
jei kalbėtume apie arabus apskritai, tai toks paprastas dalykas: mes dažnai
įsivaizduojame, kad lietuviai kalba lietuviškai, latviai kalba latviškai, o
arabai kalba arabiškai. Arabai nekalba arabiškai. Visi arabai kalba
žemaitiškai, tik jų žemaičių kalbos labai jau skirtingos.
Niekas tarpusavyje tarp arabų nekalba arabiškai.
Jeigu jūs gatvėje sutiktumėte du žmones, kurie tarpusavyje kalbasi arabiškai,
tai: 1) jie nėra arabai, bet jų bendra kalba yra arabų kalba; 2) jie yra
arabai, bet yra iš labai skirtingų kraštų ir, kadangi, kiekvieno žemaičio kalba
yra tokia klampi, kad jie vienas kito nesuprastų, tai jie kalbasi ta užsienio
kalba vardu arabų kalba; 3) jie tiesiog maivosi, nes normalus žmogus tiesiog
nekalba arabiškai gatvėje. Arabai nevartoja arabų kalbos kasdienybėje. Taip,
tai yra žiniasklaidos kalba, taip, tai yra rašytinė dokumentuota kalba. Ji nėra
mirusi kalba, bet žmonės tarpusavyje nesikalba arabiškai. Mes dabar kalbame
lietuviškai. Aš kalbu lietuviškai. Jeigu mes dabar būtume kuriame nors arabų
krašte, tarkime, jei aš būčiau Egipte, nelygu aukštutiniame ar žemutiniame
Egipte, aš kalbėčiau ta kalba. Jeigu aš būčiau iš žemutinio Egipto ir kalbėčiau
aukštutiniame Egipte, tai jūs, aišku, visą laiką juoktumėtės, nes aš, turbūt,
kai reiktų sakyti cigaretė, o aš sakyčiau cigaras ir jums tai būtų juokinga,
arba zuikis ir kiškis. Nes tiesiog kalbama kitaip: kiti žodžiai, kitokia tartis
ir arabų kalba nėra tai, kas arabus vienijo iki visai nesenai. Al jazeera yra
tai, kas pradėjo vienyti arabus kalbiniu pagrindu, nes ji kalba ta normatyvine
formalia kalba ir žmonės, žiūrėdami al jazeera ir kitus arabiškus kanalus, jie
pradėjo išmokti daugiau, bent jau pasyviai, tos arabų kalbos. Bet dar yra
svarbiau tai, kad ne visi arabai yra musulmonai: apie 10 nuošimčių arabų nėra
musulmonai. Dažniausiai tai yra krikščionys, bet gali būti ir kitų religinių
tradicijų. Arabakalbiai ne arabai – žmonės, kurie kalba tomis „žemaitiškomis“
arabiškomis kalbomis kaip kad koptai Egpipte (10 mln. žmonių), kurie neturi
savo kalbos, nebeturi. Bet jie nėra arabai, o – krikščionys. Finikiečiai, kai
kurie libaniečiai mano, kad jie yra finikiečiai. Nežinau, kodėl jie taip mano,
bet tai yra jų valia. Dar svarbu yra tai, kad kai kalbama apie arabų šalis, tai
ne arabakalbės bendruomenės: berberai, kurdai armėnai, žydai, persai, turkai...
na jų išties yra labai daug... Pavyzdžiui, yra didelė diskusija Alžyre: ar
alžyriečiai yra arabai, ar, vis dėlto, yra arabizuoti berberai. Mes galime
prisiminti mūsų diskusijas: ar kai kuriose Lietuvos dalyse yra lenkai, ar tai
polonizuoti lietuviai, ar dar kitaip... tai tos diskusijos labai panašios yra,
nes tie žmonės, kai kurie iš jų, nesitapatina su arabų etnosu.
... Ką mes žinome apie Džihadą? Dažniausiai kai
kalbame mes apie džihadą, tai suprantame kaip kovą, šventąjį karą ar kažką
panašaus. Bet musulmonų teisė į džihadą žiūri daug plačiau ir aš neaiškinsiu
detaliai ką tai reiškia.
Tai yra labai sudėtingas dalykas. Ir, galiausiai,
tas mažasis džihadas pripažįstamas kaip kardas, aš to neketinu neigti.
Ginamasis ir puolamasis džihadai, kaip apie juos yra kalbama teisėje, ir,
galiausiai, tas lokalumas ir laikinumas džihado kaip ir aptariamas. Kai kalbu
apie puslapius, tai yra šimtatūkstantinės tradicijos...
Aišku, mes galime atsakyti, kad džihado samprata
labai sparčiai evoliucionavo 20 – ojo amžiaus pabaigoje ir, aišku, dabar. Mes
galime kalbėti apie tokį ginkluotą, nacionalinį antivyriausybinį džihadą, apie
tarptautinį ir ilgalaikį (Afganistano pasipriešinimą sovietų laikais),
globalaus ir nuolatinio (al qaeda‘os anti-amerikietiško pasipriešinimo) ir
dabar ką mes matome per pastaruosius dvejus trejus metus, aš sakyčiau netgi
tokį post- al qaeda‘inį ir kartu po nacionalinės valstybės kalifatinį susibūrimą. Tai
yra išties kažkas tokio yra labai įdomaus ir unikalaus, nes kalifatas, kaip
darinys, kaip valstybė, tai, išties, yra kažkas tokio pakankamai naujo nūdienos
kontekste tų nacionalinių valstybių. Tai šis džihadas yra vertas dėmesio ir
gilesnės analizės suvokimo, kurio mes dar ne itin suvokiame. Galiausiai,
lietuviškame kontekste, yra prisižadėta, kad bus priimti žmonės iš Sirijos ir
Irako, na ir iš Kurdistano, nes mes matome ir girdime, kad didelė dalis žmonių,
kurių atvyksta pas mus, realiai atvyksta iš trečiosios valstybės (o ne iš
Sirijos ir ne iš Irako), iš Kurdistano... Ir aš čia nesileisiu į diskusijas, o tiesiog
susipažinimui. Ką mes žinome? Jei Sirijoje, Irake ir Kurdistane musulmonai,
aišku, sudaro daugumą, absoliučią daugumą, tuomet kyla klausimas, apie ką mes
kalbame, apie kokius mes musulmonus kalbame.
Ten nėra trečiosios islamo šakos, o esti sunitai
ir šiitai. Bet, kalbant konkrečiai, tos grupės tarpusavyje... labai skiriasi ir
ten vidinės kovos, nebūtinai ginkluotos, bet bent jau žodinės, vyksta bei esti
ideologinė įtampa labai didelė...
Bet žiūrėkit, mes galime kalbėti apie Sirijos,
Irako ir Kurdistano (SIK) krikščionis. Kai kalbame apie krikščionis, tai kokių
ten yra krikščionių bendruomenių. Tai tos istorinės Rytų krikščionybės formos,
Vakarų krikščionybės formos, kažkokios tarpinės esti, tada, atitinkamai yra
naujieji krikščionys ir vėl tas spektras yra labai platus. Kodėl aš apie tai
kalbu. Čia yra kelios nuotraukos iš Sirijos labai senų krikščionių bažnyčių,
kurių dabar jau nė vienos nebėra, nes jos sugriautos. Tiesa, turiu pasakyti,
kad sugriauti ne Sirijos režimo, nes Sirijos režimas kaip tik stengėsi koptų
mažumas kaip krikščionis pritraukti. Taigi Sirijos režimas jų atžvilgiu buvo
palankus, bet, būtent, sugriovė tie, kurie yra nusiteikę prieš režimą...
Mes turime pakalbėti apie SIK nekrikščionis.
...
Etnokonfesinės grupės prasme Sirijoj
pasiskirsčiusios labai sudėtingai... Tai nereiškia, kad visi musulmonai yra
visi arabai. Yra ir ne musulmonų, tiesa dar arabų, ir musulmonų, bet jau ne
arabų, ir ne musulmonų bei ne arabų. Lygiai taip pat, aišku, yra Irake ir
Kurdistane, kur yra įvairiausios etnokonfesinės grupės.
Taip kad kai kalbame apie Vidurio Rytus, Arabų
šalis ar net to paties islamo istoriją, mes ne visą laiką taip turime matyti,
kad niekur nedingo, bet dabar, po Irako išlaisvinimo, jau praktiškai dingsta
krikščionys ir kiti ne musulmonai iš Irako ir, panašu, kad dings ir iš Sirijos.
Taip kad po šių pastarųjų dešimtmečių įvykių ir procesų jau išties gali taip
nutikti, kad nebebus tų bendruomenių, bet tiek ilgai, tai yra 14 šimtmečių jos
jau išgyveno toje teritorijoje. Tai, galiausiai, prieinu prie to klausimo,
kuris, galbūt, ir yra įdomiausias: tai kokį tą islamo istorijos ir musulmonų
įvaizdį mums perteikia... Lietuvos viešoji erdvė? Ir, kaip sakiau, įtaigiausi,
na, mano galva, svarbiausi šaltiniai yra švietimas ir žiniasklaida, pastarajai
skirsiu tik truputį dėmesio, o daugiau dėmesio norėčiau skirti švietimui. Kiek
man pavyko atrasti ir aš jau dabar planuoju projektą teikti gal net ir Lietuvos
mokslų tarybai tokią paraišką: pamėginti panagrinėti kaip Lietuvoje, švietimo
sistemoje, pirmiausia, vidurinėse mokyklose, per vadovėlius, per papildomas
programas ir taip toliau... yra pristatoma islamo istorija... Aš atradau, kad 6
– oje, 8 – oje ir 11 – oje klasių vadovėliuose yra kalbama apie islamą...
... Istorijos brandos egzamine, kiek aš supratau
iš to ką pasižiūrėjau... klausimų apie islamą ir musulmonus nebėra. Jų
būdavo... Klausimas yra ar tai išties jau tokia nereikšminga žmonijos istorijos
detalytė, 1,7 mlrd. šiandien esančių musulmonų ir 14 šimtmečių istorijos, kad
nė neverda užduoti nė vieno klausimo istorijos egzamine...
Bet tie istorijos vadovėliai, kuriuos aš
pasižiūrėjau... tai ką aš dabar ketinu pasakyti, remiasi štai šių istorijos
vadovėlių tekstais...
Apie įvykius. Ką sako 6 klasės vadovėliai: „622 m.
atsiranda islamo religija“. Kai su studentais diskutuoju, tai sakau: kodėl
Muhamedas pabėgo iš savo gimtojo miesto Mekos į Jatribo miestą? Miestas į kurį
pabėgo Muhamedas, vadinamas Jatribo miestus, o visur kitur vadinamas Medina.
Nežinau kodėl. Aš žinau, kad Jatribo miestas buvo pervadintas į Mediną apie 624
– uosius ar 625 – uosius, bet kaip tu gali pabėgti į tą miestą su pastaruoju
pavadinimu, kur dar tik vėliau pervadins? Pavyzdžiui, ar galima sakyti, kad
vokiečiai įkūrė Klaipėdą? Aš suprantu, kad vokiečiai tikrai įkūrė Mėmelį.
Kitaip ir negalėjo būti: jie įkūrė būtent Mėmelį, kas šiandien vadinama
Klaipėda... Tai kodėl Muhamedas pabėgo į Mediną, jeigu tuo metu tai buvo
Jatribas, nežinau, bet ne tai svarbu. Svarbesnis klausimas: kodėl jis pabėgo?
Ir man studentai sako, kad todėl, jog neapsikentę žmonės jo sapalionių ir
pasakojimų apie Dievą, pragarą ir taip toliau. Tai sakau: palaukit, bet juk
islamas dar nebuvo atsiradęs – juk jis atsiranda 622 – aisiais. Tai kaip jisai
pabėgo? Tai ką, ar jisai jau turėjo tą islamą? Jis jau skelbė? Tai gal islamas
atsirado anksčiau? Ir tada mes su studentais, vis dėlto, prieiname išganingos
minties: palaukit, juk islamas atsirado 610 – aisiais, kai Muhamedas teigia
patyręs pirmąjį apreiškimą. Kad islamo era yra žymima nuo 622 – ųjų, tai taip.
Kai kas iš jūsų sakytų, kad ir krikščionybė atsirado 0 metais, kai Jėzus jau
buvo, rodos, ketverių metų, bet pats faktas yra, kad Jėzus dar ir pats
nežinojo, kad skelbs tą religiją... Kada tas islamas atsirado? Na tikrai ne 622
– aisiais, nes dėl islamo skelbimo, Muhamedas ir turėjo pabėgti.
Man yra įdomu tai, kad šeštos klasės istorijos
vadovėlių keliuose puslapiuose apie islamą, yra minima, kad nuo VIII a.
kuriamos pasakos „tūkstantis ir viena naktis“. Na ir kas? Na, pavyzdžiui, jei
reikėtų trejais puslapiais pristatyti Lietuvos istoriją, tai ar tikrai
pasakytumėt, kad tam tikrą dešimtmetį buvo sukurtos „rudnosiuko“ istorijos. Na
jos nėra jau tokios reikšmingos. Kuo jos yra reikšmingos?.. „Tūkstantis ir
viena naktis“ tai yra pornografinė literatūra. Ar jūs skaitėte originalą? Tai
yra neįtikėtina. Aišku, tuo metu, Kalifate, ypatingai tarp aukštuomenės buvo
ganėtinai populiaru tokio tipo literatūra. Bet, vėlgi, tuomet mes kalbame apie
elitą, kuris tą vartojo. Daugelis žmonių to nevartojo. Galbūt tai ir yra
prasminga. Nežinau. Tik, šiuo atveju, kad 6 klasės istorijos vadovėlyje apie
islamą užsimenama ir apie šią knygą, man tai pasirodė ganėtinai keista...
Aš čia išskyriau tai, kas mano galva žiūrint, yra
problemiška... galima dėl daug ko ginčytis ir aš asmeniškai tikrai matyčiau
kiek kitaip... Tiek mažai skiriant puslapių, tai, matyt, labai atsargiai reikia
parinkti kas, vis dėlto, yra prasmingiausia pasakyti, kad moksleiviai
prisimintų apie islamą ir musulmonus ankstyvojoje istorijoje ir vėlesniais
laikais. Aš nesu tikras, kad tai yra tie dalykai, kuriuos, bent jau aš, būčiau
linkęs akcentuoti. Kaip ir sakiau, pats nepretenduoju į visažinį, nepretenduoju
į objektyvumą, bet sakau žvelgdamas iš savo varpinės į tai, ką matau... Kalbant
apie tikėjimą, nes kažkur yra klausiama, bet vis dėlto tai ne religijotyra, ne
tikybos vadovėliai... bet apie tikėjimą šiuose vadovėliuose (mokykliniuose
istorijos vadovėliuose apie islamą) yra kalbama santykinai daug ir klausimas ar
patys musulmonai pasirašytų po tuo, kas yra pasakyta. Na, pavyzdžiui, hadžo
rėmuose, piligriminėse kelionėse „svarbiausias musulmonų tikslas – apeiti
aplink senovinę Kaabos šventyklą“. Ne. Hadžo aukščiausias taškas yra Arafa
kalvos papėdėje, kai yra bendruomeninis meldimasis. Tai yra aukščiausiasis
taškas. Tai apėjimas (apie Kaabos šventyklą), o tiksliau pasakius, apėjimai,
nes yra du apėjimai, yra sudėtinė dalis, aš to nemėginu paneigti, bet tai
tikrai nėra svarbiausia musulmonams. Svarbiausia jiems yra meldimasis Arafa
kalvoje.
Taip pat keistai nuskambėjo 6 – os klasės
vadovėlyje pasakymas, kad „nors islamo reikalavimai griežti, ši religija viena
iš labiausiai paplitusių pasaulyje“. Pagalvojau: krikščionybės reikalavimai
nėra griežti? Kad krikščionys nebėra tokie, sakykime, religingi, tas tiesa. Bet
aš taip įsivaizduoju, kad krikščionybė taip pat yra labai griežta. O gal ne?
Gal aš čia kažkaip įsivaizduoju, kad tik islamas yra griežtas, o visos kitos
religijos yra šaunios ir nėra griežtos... Nežinau.
8 klasės vadovėlyje teigiama, kad „Jam (pranašui
Muhamedui) apsireiškė Alachas“. Niekam Alachas apsireikšti negali. Dievas yra
neapčiuopiamas, nematomas. Taip, Muhamedas, galop, kaip kad tiki musulmonai,
stojo Dievo akivaizdon, bet musulmonai visą laiką diskutavo ar Muhamedas matė
Dievo veidą, ar ne. Linkstama į atsakymą, kad jis Dievo veido nematė. Ne Dievas
apsireiškė jam. Esti ir daugybė kitų dalykų. Pavyzdžiui, „Islamas panaudojo
katalikybės idėjas“. Iš kur jie galėjo jas panaudoti? Jeigu iš Sirijos
krikščionybės... tai įvairiosios krikščionybės formos, Rytų krikščionybės...
Katalikybės ten praktiškai nebuvo. Tai iš kaip islamas galėjo panaudoti
katalikybės idėjas, nežinau, bet, matyt, kažkaip tai panaudojo. Taigi tai ir
yra tie punktai, ties kuriais būtų galima dar sykį apsistoti ir pagalvoti kaip
būtų galima juos kitaip perdėlioti.
Aš tikėjausi, kad istorijos vadovėliuose bus kažko
tai daugiau apie moteris. Ir išties, kaip bebūtų keista, tačiau žemesnių klasių
vadovėliuose apie tai yra rašoma. 6 – os klasės vadovėly rašoma, kad „Islamo
šalyse iki šių dienų gyvuoja paprotys moterims prisidengti apatinę veido dalį“.
Nežinau iš kur tas buvo sugalvota, nes didžiojoje dalyje musulmonų šalių jei
moterys ir dengiasi plaukus, daug kur taip, veido, na ir nesvarbu kurią tą
veido dalį, nedengia. Pavyzdžiui, Irane yra netgi draudžiama dengti veidą...
Kitame 8 – os klasės istorijos vadovėlyje rašoma: „Pagal islamo įstatymus visos
moterys privalo dėvėti juodus apsiaustus, dengiančius visą kūną“. Nežinau iš
kur tai yra sugalvota, kad visos moterys ir dar juodus apsiaustus privalo
dėvėti būtent pagal įstatymus. Pagal kokius įstatymus, man sunku būtų atsekti,
kurio islamo kuriuos įstatymus. Galbūt kažkas suponuoja, kad, tarkime, Saudo
Arabijos ... įkvėpti įstatymai yra jau tie islamo įstatymai patys universaliausi,
na tada gal... Bet netgi ir pačioje Saudo Arabijoje nebūtinai taip rengiasi ir
tikrai nebūtina tuos juodus drabužius dėvėti.
Aš vėl vyliausi, kad bus daugiau apie smurtą, nes
kažkuriais metais, kai teko vieną pamoką vesti dukros klasėje, tai žvilgterėjau
į vadovėlį... ir ten radau mintį, kuri man labai užkliuvo, nes ten buvo
leidžiama suprasti, kad musulmoną, na jau išties labai buvo „fanatiškai
kovojantys“, kaip kad rašoma 11 – os klasės vadovėlyje: „fanatiškai kovojančios
arabų armijos užkariavo milžinišką teritoriją“. Na, krikščionys tai niekada
nebuvo fanatikai. Pavyzdžiui, lietuviai, kurie kovojo už Lietuvos
nepriklausomybę, žinoma, kad jie nefanatiškai kovojo, o štai kažkodėl
musulmonai, arabai kovojo fanatiškai. Na, ką padarysi... Lietuviai, kai gynė
savo šalį, tai ją gynė nefanatiškai. Tai, turbūt, lietuviai kovojo atsainiai.
Aš taip suprantu... Bet džiugu, kad istorijos vadovėliuose tokių pavyzdžių yra
ne tiek jau ir daug... Ir netgi priešingai: praktiškai visuose vadovėliuose
skiriama gana daug dėmesio kalifato laikų taikingiems veiksmams kaip kad
mokslinei veiklai, meninei kūrybai ir švietimui. Tas mane labai gerai nuteikė
ir aš tikrai nenoriu pasakyti, kad šiuose vadovėliuose yra viskas blogai. Jokiu
būdu ne. Bet, kaip visuomet, šnekėti apie tai, kas yra gerai, darosi nuobodu. Įdomiau
šnekėt apie tai, kas yra problemiška arba, bent jau, pasirodo problemiška.
Yra ir kiti dalykai, kurie yra paminėti.
Pavyzdžiui, 8 klasės istorijos vadovėly rašoma: „Sunitų pasaulinis centras yra
Turkijoje, daug jų Šiaurės Afrikoje“. Kodėl – neįsivaizduoju absoliučiai, nes,
ypač, kai Turkija yra laicistinė valstybė, kuri kontroliuoja religiją, tai
kodėl ten yra tas centras nesuprantu niekaip. „Jų daug Šiaurės Afrikoje“ – tai
kad jų daugiau Indonezijoje, Pakistane, dar kitur. Kodėl taip parašyta –
nežinau. Taip vadovėlio autorė nutarė. „Vis labiau stiprėja tendencija grįžti
prie griežtų islamo įstatymų. Tai vadinama islamo fundamentalizmu“. Aš nesu
visai tikras, kad žmogus, kuris yra dievobaimingas, turi automatiškai būti
fundamentalistas. na bet vadovėlis taip jau suponuoja. 11 – os klasės
vadovėlyje rašoma: „Kitaip nei krikščionybė, islamas tvirtino, kad valstybė ir
religija neatskiriamos“. Bet aš kaip tik mėginau įtaigauti, kad kaip tik
atskiriamos, nes tapti valdovu visai nereikėjo „popiežiaus“. Štai, mūsų vargšas
Vytautas taip ir netapo karaliumi: būtų nereikėję to popiežiaus, tai būtų kuo
puikiausiai tapęs karaliumi. O tada reikėjo laukti karūnos, lenkai ar kas ten
pavogė, tas vargšas nukrenta (nuo žirgo), susižaloja nugarą ir miršta.
Krikščionybėje, išties, taip ir buvo, kad religija ir valstybėje, viduramžiais,
nes aš nekalbu apie visur ir visada, bet vietomis buvo neatsiejamos, nes
popiežius įgaliodavo, įgalindavo, suteikdavo teisę tapti karaliumi. Tai kur daugiau
gali būti neatskirtumo? Kadangi musulmonai po Muhamedo mirties nebeturi jokių
popiežių, tai ten tuomet yra labai aiškus atskyrimas: tie išminčiai sėdi savo
„:dramblio kaulo bokštuose“, apie religinę teisę postringauja, o karalius varo
savo biznį. Viskas labai gražiai atsiskiria. Tikrai būta mėginimų, tikrai būta
tokių grupių, kurios mėgino sulieti tuos du dalykus į vieną..., tai tikrai
taip, aš to nemėginsiu paneigti, bet jiems nesisekė, nes šito nenorėjo niekas.
ir visi tie mėginimai žlugo. Dabartinis kalifatas Irako ir Sirijos
teritorijoje, irgi tatai mėgina padaryti, bet to niekas nenori: nei musulmonai,
nei arabai, nei JAV, nei Lietuva... Nenori, kad taip nutiktų, kad valstybė ir
religija būtų neatskiriamos. Tai šia prasme, matyt yra kiek kitaip, negu čia,
vadovėlyje, leidžia mums suprasti...
Apie žiniasklaidą. Iš kur randasi žurnalistai? Iš
tų pačių žmonių, kurie baigia mokyklas ir universitetus... Žurnalistai nėra iš
kito molio, nėra iš kitos erdvės atėję žmonės, o tiesiog jie yra įgalioti arba
įgalioja patys save kalbėti apie dalykus viešai, apie kuriuos dažniausiai nieko
neišmano, nors, labai dažnai turi savo nuomonę.
Tai mano vertinimas yra labai kritiškas Lietuvos
žiniasklaidos. Joje apie islamą, net ir tiek, kiek yra vadovėliuose, nėra net ir
tiek. Ar tai yra specialiai konstruojamas toks įvaizdis islamo kaip grėsmės,
musulmonų kaip grėsmės? Panašu į tai, nors tam reikėtų atlikti atskirą tyrimą,
bet, šalia to grėsmingumo yra kartu kuriamas ir tas egzotiškumas ypač
populiariuose savaitraščiuose ir mėnraščiuose: meilė, turtai, dar kažkas tokio
kalbant apie musulmonus ir arabus, kur jau nebe smurtas yra akcentuojamas
temose. Aišku, tos mūsų komercinės televizijos vien tik ieško skandalų kaip ir
geltonoji internetinė spauda, kur būtų pasisekimas, jei tik bus aptarinėjamas
kažkoks skandalas, į kurį bus įsitraukęs bent vienas musulmonas ar arabas, nes
tada bus daug komentarų, reklamos ir taip toliau. Ir tuomet belieka tik tais
„Lietuvos Radijas“, kuris dar turi pretenzijų į analitinę žurnalistiką, nebūtinai,
kad visuomet sėkmingai tai daroma, bet, man atrodo, kad, vis dėlto, dar yra
daroma. Kodėl tiktais „Lietuvos Radijas“ bent jau pasistengia pabūti nešališku,
jeigu ne žvelgiantis iš gelmės?..
Kas darytina? Žiūrint, pirmiausia, į tą visą viešą
erdvę ir, aišku, per politikų pasisakymus, per žiniasklaidos ir, kaip sakau,
galiausiai, einama prie to, jog, galų gale, tai yra vis vien susiję su
išsilavinimu, tokiu bendru išprusimu, tai, manyčiau, kad, visų pirma, reikėtų
tvarkyti švietimo sistemą: taisyti ir papildyti mokyklinius vadovėlius,
tobulinti mokytojų rengimą. Vadovėlis ir lieka vadovėliu, bet mokytojas, jo
įžvalgos yra svarbios. Švietimui reikia švietėjų, o švietėjai turi būti
parengti. Mokytojų knygos gal gali būti kuriamos... kalbant apie Lietuvos
istoriją, tai sakau atvirai, kad aš tikrai neišlaikyčiau egzamino, nes apie
Lietuvos istoriją tiek daug nežinau, kaip kad, pavyzdžiui, buvo klausimas: Kuri
data buvo paminėta kažkuriame dokumente? Iš kur aš žinau, kuri data. Tikrai
nežinau. Vadinasi, (šioje srityje) esu neišsilavinęs. (vedėjas kalba apie tai,
kad Lietuvos istorija mokoma gal net kiek pernelyg smulkmeniškai, pernelyg
detaliai). Bet kitų kultūrų, kitų šalių atžvilgiu, manau, mes tada tai
nususiname iki nieko, netgi egzamine nelieka nė klausimo... Aišku, aukštosiose
mokyklose reikėtų, matyt, kad būtų daugiau Vidurio Rytų islamo studijų ir ne ta
prasme, kad specializuotų. Profesionalus rengti Lietuvai gal būtų ir per
prašmatnu, bet, sakykime, Edukologijos universitete, tai jame tikrai turėtų
būti ir istorikai, žmonės kažkaip turėtų būti orientuojami, kad ir tą
išsilavinimą (veikiausiai, kalbama apie islamą) šiek tiek platesnį gautų. Gal
tai yra daroma, tuomet, tai yra džiugu, bet jei to nedaroma, tai visgi turėtų
būti daroma. Remti mokslinius tyrimus, susijusius su musulmonais bei jų
migraciją ir integraciją, nes, kaip ten bebūtų mes juk gausime tuos kvotinius
perkeltus asmenis. Musulmonų Lietuvoje daugės. Apie tai aš čia visiškai
nekalbėjau, bet mes jau galime kalbėti apie paprastą dalyką. Gal kas iš jūsų
čia esančių yra su tuo susidūrę. Vis dėlto, apie 700 Lietuvos piliečių yra
atsivertę į islamą. Kai kurie iš jų turi šeimas ir turi vaikus. Tie vaikai arba
jau gimsta musulmonais, arba, kai tėvai atsiverčia, jei motina atsiverčia ir
jei tie vaikai buvo tuo metu mažamečiai, tai praktiškai automatiškai ir jie yra
atverčiami į islamą ir tokių vaikų jau yra ir Lietuvos švietimo sistemoje: jie
lanko mokyklas. Tuomet, atitinkamai jų santykis jau yra kiek kitoks: kaip
bendrauti su musulmonu, kalbant apie jo religiją, sakykime, istorijos pamokose.
Apie žiniasklaidą. Žurnalistams stinga
išsilavinimo, nes jeigu jie yra baigę žurnalistiką, vadinasi, jie nėra baigę
nieko. Jeigu yra baigę ekonomiką, politologiją, istoriją ar kažką kitą ir dirba
žurnalistais, tai, bent jau žmonės turi profesiją. Tai šviesti žurnalistus,
sudaryti jiems sąlygas kažkaip kelti kvalifikaciją, yra būtina. Aš nesakau, kad
čia turi būti švietimo ministerijos užduotis, bet šiaip, kad valstybėje bent
šioks toks būtų parodomas dėmesys.
Na, ir galiausiai, ką galėtų daryti švietimo
sistema, mokyklos, mokytojai – ugdyti išprususią, gebančią kritiškai vertinti
šaltinius ir reiklią sau auditoriją... Mes tą spektrą turime matyti platesnį ir
leisti mūsų vaikams matyti plačiau ir kad jie būtų, pirmiausiai, kritiškai visų
šaltinių atžvilgiu, pradedant tėvų ir baigiant švietimo sistema ar žiniasklaida
ir mes turime ne tik toleruoti kritiškai mąstančius vaikus, mes juos turime
skatinti, kad mes mąstytume, kaip kad amerikiečiai sako, už dėžės. Ar mes tą
jau turime pasiekę? Nežinau...
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.