Pirk, vartok, pirk. Slapta planingo prekių senėjimo istorija.

Čia pateikiamas dokumentinis filmas: "Pirk vartok, pirk" ir jo tekstinė versija. Gero jums skaitymo ar (ir) žiūrėjimo ;)

Marcos iš Barselonos nutiko tai kas kasdien nutinka daugelyje pasaulio namų ir įstaigų. Sugedo jo spausdintuvas. Gamintojas jam siūlo kreiptis į techninės pagalbos centrą. Pardavėjas patarė Marcos, jog technikas atliksiąs gedimo diagnostiką, tačiau už tai jam kainuosią 15 £ + PVM ir jog šiam spausdintuvui sunku rasti atsarginių dalių. Pardavėjai Marcos‘ui pataria, jog realiai jam taisyti spausdintuvo tiesiog neapsimoka, nes pats remontas (be diagnostikos) kainuotų 110 arba 120 £, o jo naujas spausdintuvas tekainuoja 39 £. Ir pardavėjai jam pataria, jog jo vietoje šie nusipirktų naują spausdintuvą.
Neatsitiktinai visi 3 pardavėjai pasiūlė pirkti naują spausdintuvą. Marcos tapo eilinio užprogramuoto gedimo auka t.y. slapto mechanizmo, kuris skatina vartotojišką visuomenę pirkti.
[...]
Mūsų paskirtis vartotojų visuomenėje yra imti kreditus ir pirkti mums visiškai nereikalingus daiktus.
[...]
Mes gyvename vadinamojoje augimo ekonomikoje. Jos logika nėra gamyba būtiniausiems poreikiams patenkinti, tačiau augimas vardan augimo.
[...]
Jeigu pirkėjai nepirks, tai ekonomika ir neaugs.
[...]
Planuotas senėjimas yra paremtas vartotojų troškimu nusipirkti kažką naujesnio ir kažkiek anksčiau negu tai yra būtina.
[...]
Šis filmas parodys kaip užplanuotas senėjimas apsprendžia mūsų gyvenimus dar nuo 1920 – ųjų, kai gamintojai ėmė sąmoningai mažinti gaminių ilgaamžiškumą siekdami padidinti apyvartą.
[...]
Jie nusprendė sutrumpinti lemputės eksploatacijos laiką iki 1000 valandų.
[...]
Mes parodysime, kaip dizaineriai ir inžinieriai buvo tiesiog priversti taikytis prie naujų užduočių ir normatyvų.
[...] Jiems (inžinieriams ir dizaineriams) liepė vėl viską pradėti nuo balto lapo ir sukurti trumpiau gyvenančius gaminius.

Ar įmanoma sukurti stabilią ekonomiką be užplanuoto senėjimo, kuris naikina mus supančią aplinką ir ekosistemą? [Aktyvistas iš Ganos, kuris priešinasi elektroninės technikos gabenimui į jo šalį iš viso pasaulio]: „Būsimos kartos mums neatleis. Jos pasmerks žudantį išsivysčiusių šalių lengvabūdiškai naivų gyvenimo būdą.“

Pirk vartok ir pirk. Slapta planingo prekių senėjimo istorija.
„Sveiki atvykę į Livermorą (Kalifornijoje). Tai pačios ilgiausiai šviečiančios elektros lemputės tėviškė. Aš elektros lempučių komiteto pirmininkas. 1972 metais mes aptikome, jog mūsų gaisrinėje kabo labai įžymi lemputė.“

Livermore‘o gaisrinėje esanti lemputė šviečia nuolatos nuo 1901 – ųjų. Nuo to laiko ji jau pergyveno dvi naujas stebėjimo kameras.
Kai 2001 – aisiais lemputei „suėjo 100 metų jubiliejus“, tai Livermore‘o gyventojai „surengė jai linksmą gimtadienį“.
[S.Bunn]: „Ši lemputė yra pagaminta Shelby‘je (Ohio valstija) 1895 – aisiais. Ją finansavo ir sudėjo pinigus labai įdomios damos ir džentelmenai, atnešę savo pinigus į šią kompaniją.
Kaitinimo siūlą išrado Adolfas Šelė. Jis išrado ilgaamžį kaitinimo siūlą. Aš nežinau jos patvarumo/ilgaamžiškumo paslapties. Jis ją nusinešė anapilin.“
Tačiau šiandien siūlo ilgaamžiškumas nėra vienintelė mįslė elektros lempučių istorijoje. Daug didesnė mįslė yra ta, kaip gi kukli lemputė tapo pirmoji užplanuoto senėjimo „auka“.
[M.Krajewski]: „1924 – ųjų Kalėdos tapo ypatinga diena. Keletas solidžių vyrų susirinko Ženevoje slapto plano aptarimui ir jo įgyvendinimui. Jie sukūrė pirmąjį pasaulyje kartelinį susitarimą, kuris turėjo kontroliuoti elektros lempučių gamybą. Ir pasidalinti pasaulinę rinką tarpusavyje. Šis kartelis vadinasi „S.A.PHOEBUS“ [...] Jie įsipareigojo dalintis patentais, kontroliuoti gamybą, o svarbiausia – kontroliuoti vartotojų rinką. Gamintojams yra naudinga, jeigu jų prekes perka dažnai. Ilgaamžiškus daiktus gaminti jiems ekonomiškai nėra tikslinga.“.
„PHOEBUS“ turėjo kontroliuoti elektros lempučių gamybą Europoje ir JAV įskaitant ir visas kolonijas Azijoje ir Afrikoje.
  Pradžioje gamintojai stengėsi daryti lemputes ilgaamžiškas. [T. Edison‘as]: „1871 – ųjų gruodžio 21 – ąją po eilės eksperimentų buvo sukurtos mažos ir unikalios lemputės su nepalyginamai atsparesniu kaitinimo siūlu.“
1881 – aisiais atsiradusi pirmoji komercinė Edison‘o lemputė šviesdavo 1500 h. 1924 – aisiais, kuomet dar tik įsikūrus „PHOEBUS“ karteliui, gamintojai išdidžiai pareiškė, kad jiems pavyko lemputės amžių prailginti iki 2500 h.
[M.Krajewski]: „Tačiau „PHOEBUS“ nusprendė apriboti lempučių amžių iki 1000 h. 1925 – aisiais jie sukūrė grupę, pavadintą „1000 h. komitetu“, kuris turėjo paruošti techninę bazę kaitinimo lempų ilgaamžiškumo sumažinimui.“
Po 80 – ies metų H.Hoge (Berlyno istorikas) aptiko komiteto veiklos įrodymus – kartelio įkūrėjų dokumentų: Philips (Olandija), OSRAM (Vokietija), „Elektros Lemputės“ (Ispanija). [H.Hoge]: „Tai kartelio dokumentas, skelbiantis: „Draudžiama gaminti, reklamuoti ir pardavinėti elektros lemputes, kurių gyvavimo amžius viršija 1000h.““

Karteliui spaudžiant, kompanijos pradėjo eksperimentuoti, jog elektros lempučių gyvavimo laikas neviršytų 1000 h. lempučių gamyba buvo griežtai kontroliuojama, kad būtų galima įsitikinti, jog kartelio reikalavimai tapo norma. [M.Krajewski]: „Buvo sekama, kad kartelio susitarimo būtų laikomasi. Vienas matas turėjo būti pritaikomas visiems gaminiams. Į šią sistemą buvo įjungi visi tokio tipo gaminiai. OSRAM kruopščiai protokolavo lempučių eksploatacijos laikus.“
„PHOEBUS“ sukūrė biurokratinį aparatą kompanijoms sekti. Jeigu ataskaitos neatitikdavo normatyvų, joms būdavo uždedamos piniginės baudos.
[H.Hoge]: „Čia 1929 – ųjų baudų lentelė. Iš jos matosi kiek Šveicarijos frankų baudos kompanija mokės jeigu jos lemputė švies ilgiau negu 1500 h.“
Šis užplanuotas senėjimas nenumaldomai trumpino elektros lempučių amžių. Vos per du metus jų amžius sutrumpėjo nuo 2500 h. iki 1500 h., o 140 – aisiais kartelis „PHOEBUS“ savo tikslą pasiekė: lempučių amžiaus standartu tapo 1000 h.
[W. Philips]: „Aš galiu suprasti šios idėjos patrauklumą 1922 – aisiais. Tuo metu stabilaus vystymosi klausimai nieko nedomino. Tuo metu mažai kas suvokė, kad planetos visai nėra amžini, žiūrint iš ateities perspektyvos.“ [N. Fox]: „Ironiška, jog elektros lemputė, kuri visuomet buvo inovacijų ir idėjų simboliu, tapo pirmuoju planingos senėjimo sistemos eksperimentu.“
Sekančiais dešimtmečiais išradėjai užpatentavo dešimtis naujų lempučių, įskaitant ir tokias, kurių galiojimo laikas siekė 100,000 h., tačiau nė viena iš jų į prekybą nepateko.
[M.Krajewski]: „Oficialiai „PHOEBUS“ niekada ir neegzistavo, nors ir ne itin slėpė savo veiklą. Jo maskavimosi strategija buvo nuolat keisti pavadinimą. Pradžioje jie vadinosi „tarptautiniu elektros karteliu“ bei įvairiais kitais vardais. Blogiausia yra tai, kad institucija su šia įdinga idėja, vis dar egzistuoja.“
Marcos iš Barselonos, nepaklausė pardavėjų ir nepuolė pirkti naujo spausdintuvo. Internetu jis surado specialistą, kuris ir paaiškino kas nutiko jo spausdintuvui. Marcos susisiekė su tuo specialistu: „Spausdintuvo dugne yra vadinamas rašalo atliekų rezervuaras. Rašalinis spausdintuvas nuolatos prasivalo savo purkštuką ir taip išpurškia dalį dažų, kurie nuteka apačią ir įsigeria į šią kempinę. Po tam tikro laiko spausdintuvas nusprendžia, kad jo kempinė yra permirkusi ir nustoja veikęs. Tai neva reikalinga tam, kad rašalas neišteptų jūsų stalo, tačiau realybėje yra kiek kitaip. Šios technologijos esmė – sutrumpinti spausdintuvų amžių.“
Užplanuotas senėjimas atsirado kartu su masine gamyba ir vartotojų visuomene. [N. Fox]: „Noras gaminti trumpiau tarnaujančius gaminius atsirado prasidėjus pramoninei revoliucijai, kai mašininė gamyba žymiai sumažino gaminių savikainą. Tai buvo labai patogu vartotojams, tačiau pirkėjai nebesuspėdavo paskui mašinas/konvejerius“.
Buvo gaminama akivaizdžiai per daug. Jau 1928 – aisiais įtakingas reklaminis žurnalas įspėjo: „nesusidėvinti prekė – tragedija verslui“.
Masinė gamyba padidino daugybės prekių prieinamumą ir produkcijos kainos nukrito. Daug kas ėmė pirkti dėl pramogos, o ne dėl būtinumo. Ekonomika klestėjo.
1929 – aisiais Volstryto krizė sumažino vartojimo apimtis. Panika JAV sukėlė ekonominę recesiją. [Žiniasklaida]: „bedarbystė pasiekė katastrofinius mastus.“ 1933 – aisiais ketvirtadalis darbingų amerikiečių neteko darbo. Dabar eilės buvo nusidriekusios nebe prie parduotuvių, o prie darbo biržų. Niujorke gimė radikali ekonomikos atgaivinimo idėja. Bernard‘as London‘as, stambus nekilnojamojo turto prekeivis, pasiūlė pažaboti depresiją įvedant privalomo užplanuoto senėjimo koncepciją. Tuomet šis pasiūlymas buvo išsakytas pirmą kartą raštu. B.London‘as nutarė kiekvienai prekei apriboti galiojimo laiką, o jam pasibaigus, prekė privalėjo teisėtai būti pašalinta iš apyvartos, o vartotojai bus priversti atiduoti ją sunaikinimui. [G.Slade]: „Jis bandė atrasti balansą tarp darbo jėgos ir kapitalo. Sukurti paklausą naujoms prekėms ir nuolatinę darbo jėgos paklausą bei nuolatinį pelno siekimą.“ B. Londonas teigė, kad priverstinis užplanuotas prekių senėjimas suteiks impulsą pramonei ir vartojimo rinkai bei užtikrins darbą visiems.                
G.Slade‘as atvyko į NY norėdamas susipažinti su šios idėjos autoriaus biografija. Jis nori išsiaiškinti kokio tikslo siekė B. London‘as: ar tikrai norėjo padėti darbininkams, o galbūt jis siekė gauti maksimalų pelną? D. Weitzner atsimena kaip susipažino su B.London‘u 1930 – aisiais šeimyninės iškylos metu:

-          [D. Weitzner] neabejotinai jis buvo labai inteligentiškas.
-          [G.Slade‘as] susitikote su juo 1933 – aisiais?
-          Kai man buvo 16 ar 17 mano tėvai turėjo didelį kadilaką [...] Motina vairavo, tėvas sėdėjo prieky, o ponas ir ponia London‘ai – limuzino gale. Tėtis paprašė p. London‘o išdėstyti man savo filosofiją. Jis buvo labai įdomus žmogus. Jis keletu žodžių nusakė kaip panaikinti depresiją. Ekonomiką ištiko katastrofa panašiai kaip ir dabar. Jis buvo tarsi apsėstas savo idėjos tarsi dailininkas apsėstas savo paveikslo. Mašinoje jis man pakuždomis pasakė: „bijau, jog ši idėja gali pasirodyti pernelyg radikali.“

Tikrovėje B.London‘o idėja nebuvo pasižiūrėta rimtai ir priverstinio senėjimo metodai nebuvo taikomi. Tačiau 1950 – aisiais ši idėja atgimė vėl tik su vienu esminiu skirtumu: veikti reikia ne prievartos, bet įtikinėjimo metodais. [B.Stevens]: „Užplanuotas senėjimas, pagrįstas dalies vartotojų troškimu nusipirkti kažką truputį naujesnio, truputį geresnio, truputį anksčiau negu tai yra būtina. Tai yra Amerikos skiriamasis bruožas“. Jis (B. Stevens) jis – pokarinio užplanuoto senėjimo apologetas. Šis ekstravagantiškas pramonės dizaineris kūrė viską: nuo elektrinių virtuvės prietaisų iki automobilių ar akinių. Jis nuolat galvojo apie užplanuotą senėjimą. B.Steven‘o dizainas atspindėjo tos kartos dvasią: veržlumą ir modernumą. Originalus buvo netgi jo namas. [K.Stevens]: „Šį namą projektavo mano tėtis ir aš jame užaugau. Kai jis buvo pastatytas, žmonės galvojo, jog tai nauja autobusų stotis, nes visiškai nepriminė tradicinio namo. Mano tėtis visuomet projektavo viliojančius gaminius. Jis pakęsti negalėjo dizainerių sprendimo kurie nežadino noro juos nusipirkti.“
[B. Stevens]: „Priešingai nuo europiečių norinčių pirkti kokybišką produkciją ir tarnaujančią amžinai: pavyzdžiui, kostiumą, kuris nuo vestuvių yra taisomas ir taisomas, ir neperkamas naujas. Amerikiečių principas: sukelti amerikiečio vartotojo nepasitenkinimą jau turima preke, kad jis j nuneštų į sendaikčių parduotuvę ir nusipirktų naują prekę, kuri atrodytų šiuolaikiškai.“
B.Stevens‘as važinėjo po JAV ir nuolatos propagavo užplanuoto senėjimo idėją ir tuomet jo teorija išplito. [To meto reklama]: „Moterys ir vyrai mėgsta gražiai atrodančius daiktus. Jie ypač kreipia dėmesį į tai, kad prekė būtų graži ir moderni.“ Dizainas ir marketingas nuolat skatino pirkėjus ieškoti naujausio modelio.
[K. Stevens‘as]: „Mano tėvas niekuomet neprojektuodavo gaminių su užplanuotais gedimais ar apribotu galiojimo laiku. Paseno prekė ar ne – spręsdavo vien tik pats vartotojas. Niekas jo neversdavo eiti į parduotuvę ir pirkti naują prekę. Sprendimas lieka jo laisvoje valioje. Tai laisvas pasirinkimas.“
Laisvė ir laimė, pasiekiama neribotu vartojimu tapo amerikietiškos svajonės įvaizdžiu 1950 – aisiais ir mūsų dabartinės vartotojiškos visuomenės modeliu.
[B. Knuff]: „Be užplanuoto senėjimo šio prekybos centro nebūtų. Nebūtų jokių prekių, nebūtų jokios pramonės, nebūtų jokių dizainerių ir architektų, pardavėjų, valytojų, apsaugininkų. Visų šių darbų nebūtų.“
Šiandien užplanuoto senėjimo idėja tapo privaloma dizaino ir inžinerijos mokyklų dalimi. B. Knuff dėsto paskaitą apie prekės gyvavimo ciklą, kuris yra dabartinis užprogramuoto senėjimo eufemizmas. B. Knuff‘as studentus moko dizaino, kurio tikslas yra vienas: skatinti pirkti naujas prekes: „Aš čia jums nupirkau kelis daiktus: keptuvę druskinę, marškinius ir dar vienus marškinius. Apžiūrėkite šias prekes ir nuspręskite kada jos išeis iš apyvartos, kiek ilgai jos tarnaus. Dizaineriai turi suvokti kokioje kompanijoje jie dirba . kompanija nustato savo verslo modelį: kaip dažnai jie nori atnaujinti savo gaminamas prekes. Šie užsiėmimai padeda dizaineriams suprasti kokios verslo strategijos laikosi firmos kurioms jie dirba.“
Užplanuotas senėjimas sukėlė ekonomikos proveržį Vakaruose 1950 – aisiais. Nuo tada ekonomikos augimas tapo mūsų šventu tikslu. S. Latouche‘as – žinomas ekonomikos augimo kritikas smulkiai aprašė šį mechanizmą: „Mes gyvename vystymosi visuomenėje, kurios tikslas nėra vystytis tam, kad būtų patenkinti mūsų poreikiai, tačiau vystytis vardan vystymosi. Begalinis vystymasis. Vystymasis be gamybos apribojimų. O tam, kad būtų galima pateisinti gamybos sprogimą, reikia skatinti besaikį vartojimą. Čia veikia 3 svarbūs instrumentai: reklama, užplanuotas senėjimas ir kreditas.“
[J. Thackara]: „Dabartinėje epochoje mūsų paskirtis yra vienintelė: pirkti išsimokėtinai daiktus, kurių mums nė nereikia. Mano nuomone, čia visiškai nėra logikos.“
Augimo ekonomikos kritikai pabrėžia, kad ji negali tęstis amžinai. Nes joje slypi vidinis prieštaravimas. [S. Latouche‘as]: „Todėl tas, kuris mano, jog begalinis vystymais yra suderinamas su baigtiniais planetos resursais, yra arba beprotis, arba ekonomistas. Problema ta, jog mes visi dabar esame paversti ekonomistais. Galima sakyti, kad vystymosi visuomenė sėdi lenktyniniame automobilyje, kuriame nėra vairuotojo. Jis lekia didžiuliu greičiu ir, netrukus, arba trenksis į sieną, arba nulėks į bedugnę.“ [J. Thackara]: „Kam reikia kas 3 min. Gaminti naują produktą? Argi tai yra būtina? Daugelis žmonių supranta, kad būtina kažką keisti, tačiau politikai nuolat ragina mus eiti į parduotuves ir taip didinant vartojimą, nes tai geriausias būdas ekonomikai stimuliuoti.“
Išstudijavęs daugybės spausdintuvų instrukcijas, Marcos suprato, kad daugumoje atvejų jų tarnavimo laikas buvo iš anksto apribotas gamintojų (Gaminio garantija: 18000 puslapių; 5 metai naudojimo.) Tam į spausdintuvą įlituojama speciali mikroschema
[Marcos]: „Aš suradau leprom tipo mikroschemą, kuri skaičiuoja darbo laiką ir atspausdintų lapų skaičių. Kuomet vartotojas pasiekia šią nustatytą ribą – spausdintuvas nustoja veikęs.“
Ką jaučia inžinieriai dirbtinai trumpindami gaminio amžių? Ši dilema buvo sprendžiama klasikiniame 1951 – ųjų filme „vyras baltu kostiumu“. Jame jaunas chemikas išranda amžinąją medžiagą. chemikas yra įsitikinęs, kad jis tarnauja pažangai. Amžinoji medžiagos išradimas pradžiugino nevisus. Tad visai netrukus jį ėmė persekioti ne tik fabriko savininkai, bet ir jo darbininkai, nes jie bijojo prarasti darbą. [N. Fox]: „Tai man primena tikrąjį įvykį, nutikusį tekstilės pramonėje“. 1940 – aisiais chemijos gigantas duPont pateikė naują ir revoliucingą sintetinį audinį – nailoną. Moterys nepaprastai džiaugėsi naujomis ir ilgaamžėmis kojinėmis, tačiau džiaugsmas truko neilgai. [N. Fox]: „Mano tėvas dirbo DuPont fabrike prieš karą ir po jo nailono skyriuje. Jis pasakojo, jog tuomet, kai buvo išrastas nailonas ir iš pagamintos pirmos kojinės, tai jos buvo išdalintos darbuotojams, kad šie nuneštų kojines savo žmonoms ir mylimosioms ir kad šios jas išmėgintų. Mano tėtis jas atnešė mano mamai ir ją pritrenkė šis naujas gaminys savo neįprastu patvarumu.“ DuPont chemikai turėjo pagrindą didžiuotis savo pasiekimu. Netgi vyrai gyrė nailoninių kojinių patvarumą.


[N. Fox]: „Problema buvo tame, jog jos buvo jau pernelyg patvarios ir nors moterys ir buvo labai patenkintos šiomis kojinėmis, tačiau, deja, tai tuo pačiu reiškė, jog kojinių gamybos apimtys bus nedidelės. Nailono skyriaus darbuotojai turėjo vėl sugrįžti prie braižymo lentų ir sukurti mažiau patvarų audinį ir kojines padaryti mažiau ilgaamžes.“
Talentingi chemikai, kuriems pavyko sukurti patvarų nailoną, paklusdami epochos dvasiai ir masinio vartojimo dogmai, padarė viską, kad amžinosios kojinės nebebūtų gaminamos. Visai kaip filme „vyras baltu kostiumu“
-          Mes turime kontroliuoti šį išradimą. Kontroliuoti visiškai. Jeigu norite, mes jums sumokėsime dvigubą honorarą – ketvirtadalį milijono.
-          Kad jį nuslėptumėte?
-          Taip.
Kaip jautėsi DuPont chemikai, kuomet buvo verčiami sąmoningai trumpinti savo kūrino amžių? [N. Fox]: „Labiausiai inžinierius slėgė tai, kad jie turėjo sukurti blogesnės kokybės gaminį po to, kai jie tiek daug dirbo, kad sukurtų tokį gerą gaminį. Tačiau, kita vertus, aš manau, kad tai neteisingas požiūris. Juk jų užduotis yra pagaminti: pagaminti ilgaamžį, pagaminti trumpaamžį produktą. Tai yra jų darbas.“
[G. Slade]: „Tada inžinieriams iškilo sudėtinga dorovinė problema. Užplanuoto senėjimo idėja vertė juos peržiūrėti savo etinius principus. Yra senosios mokyklos inžinieriai, kurie siekia sukurti gaminį, kuris niekada nesuges, o naujosios mokyklos inžinieriai, įtakoti rinkos poreikių, suinteresuoti gaminti trumpaamžę produkciją. Ir naujosios mokyklos inžinierių požiūris nugalėjo.“
Užplanuotas senėjimas piktino ne tik inžinierius. Paprastų vartotojų pasipiktinimas atsispindėjo A. Millerio filme „Pardavėjo mirtis“. Kaip ir filmo herojui, vartotojams taip pat beliko tik pykti: „Anksčiau pirkdavau daiktus, kurie veikdavo kaip laikrodis, o dabartinių nespėju vežti į šiukšlyną. Vos užsimokėjau bankui už automobilį ir jis sugedo. Bjauru. [...] Juos tyčia taip pagamino. Juos gamina taip, kad jie sugestų vos tik išsimokėsiu paskolą.“
Vartotojai net neišsivaizdavo, kad anapus geležinės uždangos, rytų bloko šalyse, ekonomika puikiai apsiėjo ir be užplanuoto senėjimo. Komunistinė ekonomika buvo pagrįsta ne laisvąja rinka, bet valstybiniu planavimu. Ji nebuvo efektyvi ir jai nuolat trūko resursų. Taigi ši sistema puikiai apsiėjo ir be užplanuoto senėjimo. VDR, kurios ekonomika komunistiniame bloke buvo pati stipriausia, garantinis šaldytuvų ir skalbimo mašinų darbo laikas buvo 5 metai.
[H. Hoge]: „Aš pirkau šį šaldytuvą VDR laikais 1985 – aisiais. Jam jau 24 metai. Lemputės aš nė karto nekeičiau, taigi jei taip pat beveik 25 metai.“
1981 – aisiais Vakarų Berlyne buvo pagaminta ypatingai ilgaamžė elektros lemputė. Ji buvo pristatyta tarptautinėje parodoje ir buvo siūloma vakarų vartotojams. [H.Hoge]: „Kai mes ją pristatinėjome tarptautinėje Hanoverio mugėje 1981 – aisiais, mūsų kolegos iš Vakarų pasakė: „jūs tapsite bedarbiais“, o Rytų Vokietijos inžinieriai atsakė: „Ne, priešingai. Tausodami resursus ir volframą mes išsaugosime savo darbo vietas.““ Vakarų pirkėjai šią lemputę atmetė 1989 – aisiais griuvo Berlyno siena. Gamykla buvo uždaryta. Ir ilgaamžių lempučių gamyba nutrūko. Dabar jas galima pamatyti tik tarp muziejaus eksponatų.
Praėjus 20 metų po Berlyno sienos nugriovimo besaikio vartojimo kultūra užvaldė ir Rytų Vokietiją. Tačiau buvo ir skirtumų. Interneto epochoje vartotojai stojo į kovą su užplanuotu senėjimu. [C.Neistat]: „Ledus pralaužė mūsų klipas apie iPod‘ą. Aš paklojau savo paskutinius pinigus, įsigydamas iPodą už 500 $. O po 8 mėnesių jo akumuliatoriaus baterija išseko. Paskambinau į „Apple“ ir paprašiau pakeisti bateriją, tačiau jie, laikydamiesi savo politikos, ėmė man siūlyti pirkti naują iPodą:“
-          [Apple darbuotojas] Jums geriau nusipirkti naują.
-          Apple nepardavinėja?
-          Ne,
-          Apple nepardavinėja naujų baterijų iPod‘ui?
-          Ne.
[C.Neistat]: „Mane papiktino ne tai, kad išseko baterija, juk, tarkim, sugedus Nokia‘os baterijai, ją galima pakeisti nauja. Jeigu Apple laptop‘o baterija išsenka, tai ją taip pat pasikeisti galima. O tokiame brangiame gaminyje kaip iPod‘as baterijai išsekus, tenka keisti visą gaminį. Taigi mano brolis pasiūlė susukti vaizdo klipą būtent šia tema. Ant visų iPod‘ų reklamų mieste mes parašėme: „iPod‘ų baterijos nekeičiamos ir veikia tik 18 mėnesių.“
Šį vaizdo įrašą mes įdėjome į tinklapį pavadindami jį: „purvinos iPod‘o paslaptys atskleistos“ Per pirmas 6 savaites jį peržiūrėjo 6-7 mln. žmonių. Tinklapis tiesiog užlinko.“
Advokatė iš San Francisko, Elizabeth Pritzker, pamačiusi šį video įrašą, padavė su savo kolegomis Apple į teismą dėl trumpaamžių iPod‘o baterijų. 50 metų po elektros lempučių kartelio susitarimo, užplanuotas senėjimas stojo prieš teismą.[E.Pritzker]: „Mes pateikėme ieškinį po dviejų metų, kai iPod‘ai pateko į rinką. Apple jau buvo pardavusi per 3 mln. iPodų JAV vartotojams.“ Daugybė iPod vartotojų skundėsi prasta baterijų kokybe ir ketino pateikti ieškinius. Vienas iš jų buvo Andrew Westley‘is. [E.Pritzker]: „mes atrinkome keletą klientų tapusių mūsų kolektyvinio ieškinio atstovais. Kolektyvinis ieškinys naudojamas tik JAV teisėtvarkoje. Nedidelė ieškovų grupė, atstovaujanti didelę piliečių grupę, jų vardu pateikia ieškinį“. [A. Westley]: „Šiame ieškinyje aš atstovavau daugelį tūkstančių žmonių. Ši byla tapo plačiai žinoma kaip „Westley vs Aplle“. Kai giminės ir draugai sužinojo, jie pamanė, kad aš tapau radikalas.“
2003 – ųjų gruodį E.Pritzker pateikė ieškinį San Mateo apygardos teismui. Jis buvo šalia Apple būstinės. [E.Pritzker]: „Mes pareikalavome iš Apple techninės dokumentacijos, liečiančios iPod‘o baterijų galiojimo laiką. Gavome daug techninės dokumentacijos. Apie baterijų techninę sandarą ir jų bandymus. Įsitikinome, jog iPod‘o ličio jonų baterijos buvo specialiai gaminamos neilgaamžės. Mano nuomone, gamindama iPod, Apple vadovavosi užplanuoto senėjimo principu.“
Po daugelio bylinėjimosi mėnesių, abi pusės pasiekė kompromisą: Apple įsteigė baterijų keitimo tarnybą ir pratęsė baterijų darbo garantiją iki 2 metų. ieškovams buvo pasiūlyta kompensacija. [E.Pritzker]: „man keisčiausia yra tai, jog Apple pristato save kaip jauną, novatorišką ir apie ateitį galvojančią kompanija, tačiau ji visiškai nesirūpina ekologija: nesirūpina savo sugedusios produkcijos utilizavimu, kas prieštarauja jos kredo.“
Užplanuotas senėjimas sukuria gigantišką atliekų srautą, kuris siunčiamas į trečiojo pasaulio šalis, tokias kaip Gana (Afrika). [Mi. Anane]: „Jau beveik 9 m. į mūsų šalį plūsta laivai, kurie yra prikimšti elektronikos atliekų. Tai pasenę kompiuteriai ir televizoriai, kurie išsivysčiusiose valstybėse niekam nebereikalingi.“
Tarptautiniai įstatymai draudžia išvežti elektronikos atliekas. Tačiau prekeiviai sukčiauja, nes deklaruoja, jog tos atliekos neva tai tėra tik panaudotos prekės. Virš 80 % tokių į Ganą atkeliaujančių daiktų yra nebepataisomi. Tai atliekos iš viso išsivysčiusio pasaulio šalių. [Mi. Anane]: „mes esame sąvartyne. Anksčiau čia tekėjo nuostabi upė. Odao. Ji buvo labai švari ir joje buvo daug žuvies.
Mūsų mokykla buvo netoli nuo čia. Mes ateidavome pažaisti futbolą ir pailsėti prie upės, plaukdavome valtimis. Aš visa tai puikiai prisimenu. O dabar visa tai pražuvo. Man labai liūdna ir pikta.“ Dabar vaikai jau neina po pamokų prie upės pažaisti. Šiame sąvartyne paaugliai iš vargingų šeimų čia ieško spalvotųjų metalų. Jie nudegina kabelių izoliaciją tam, kad pasiimtų varį. O jaunesni vaikai rausiasi atliekų atliekose, vildamiesi rasti metalų, kuriuos pražiopsojo vyresni. [Mi. Anane]: „Visi tie, kas pelnosi iš šių atliekų, teigia, jog šie neva tai stengiasi padėti Ganai pasivyti Europą ir JAV kompiuterizacijos srityje.
Tačiau tikrovėje šie kompiuteriai pasiekia Ganą jau nebeveikiantys. Absurdiška kaupti atliekas neturint galimybės jas perdirbti. Tuo labiau svetimas šiukšles, nes tokiu būdu mūsų šalis paverčiama pasaulinių sąvartynu.“
[J. Thackara]: „Jeigu industrinės epochos pradžioje pavykdavo slėpti atliekas nuo mūsų akių, tai dabar nuo jų jau niekur nebepasislėpsi. Šiukšlių ekonomikos epocha artėja prie pabaigos. Mes jau fiziškai nebeturime kur tas atliekas dėti.“
[W.Philips]: „Tikiuosi, jog ateis laikas, kuomet žmonės supras, jog Žemė nebegali ištverti nežaboto ekonomikos augimo. Jos iškasenos ir energetiniai resursai yra riboti.“
[Mi. Anane]: „Ateisies kartos mums to niekada neatleis. Ateities kartos pasmerks mūsų gobšumą į kurį įklimpo išsivysčiusios šalys.“
Žmonės visame pasaulyje priešinasi užplanuotam senėjimui. M. Ananis, tapęs šios sistemos auka, paskelbė jai informacinį karą. M.Ananis ketina juos pateikti kaip daiktinius įrodymus teisme. [M. Ananis]: „Čia aš laikau detales su inventoriniais nr. [...] Aš sukaupiau duomenų bazę su pavadinimais, adresais ir telefonais kompanijų, kurios siunčia savo atliekas į Ganą. [...] Mes privalome pritaikyti jiems baudžiamąsias sankcijas. Reikia priversti tuos žmones baigti vežti elektronikos atliekas į Ganą“.
Marcos vėl naršo internete, bandydamas pratęsti savo spausdintuvo eksploatacijos trukmę. Jis rado rusišką tinklapį su nemokama programa blokavimo mikroschemai neutralizuoti.
Prancūzijoje gyvenantis J. Thackara kovoja prieš užplanuotą senėjimą. Propaguoja verslo modelių ir dizaino idėjas, kurias jam atsiunčia iš viso pasaulio: „Neturtingos šalys visada taiso sugedusius daiktus. Mintis išmesti daiktą vien todėl, kad jis sugedo, jam yra tiesiog nesuvokiama. Indijoje yra toks žodis „jugaad‘as“. Jis rodo įprotį taisyti sugedusius daiktus. Nepaisant to koks sudėtingas remontas bebūtų. Mes ieškome žmonių, dirbančių konkrečius darbus, o ne vien postringaujančius apie tai, kad viskas labai siaubinga ir viską reikia keisti.“
Vienas iš jų yra W.Philips – žymus elektros lempučių „dinastijos“ ainis: „Atsimenu kaip senelis mane vedžiodavosi po Philips gamyklą, kad parodytų man kaip yra gaminamos elektros lemputės. Tai buvo labai įdomus procesas.“
Beveik 100 metų po elektros lempučių kartelio įsteigimo W.Philips‘as pratęsė šeimos tradiciją, tačiau kiek kitaip: jis gamina šviesos diodų lemputes, kurios veikia 25 m.: „Verslo pasaulis ir žaliasis pasaulis man neatskiriami. Verslas ir ekologija turi eiti koja kojon. Tai yra rimčiausias pagrindas verslui vystyti. Aš manau, kad vienintelis teisingas kelias yra įvertinti tikrąją mūsų naudojamų resursų (ypač neatsinaujinančių) sunaudojimą. Būtina įskaičiuoti ir netiesioginį energijos sunaudojimą transportuojant prekes. Toks kainų šuolis atsilieptų kiekvienos prekės savikainai ir taptų pačia didžiausia priežastimi gaminti prekes, veikiančias amžinai.“ [S. Latouche]: „Transportavimo sektorius faktinės sąnaudos įvertinant, kad nafta ir dujos yra neatsinaujinantys resursai ir neturintys realaus pakaitalo, turėtų išaugti 20-30 kartų.“
Kovoti su užplanuotu senėjimu galima ir peržiūrint vartotojų prekių projektavimo ir gaminimo pricipus. Naujoji koncepcija: nuo lopšio iki lopšio. Jeigu gamintojai dirbs darnoje su gamta, tai užplanuotas senėjimas pats taps pasenusiu. [M.Braungart]: „Aplinkosauga, iš esmės, reiškia: taupymą, gamybos apimčių mažinimą, atliekų nebuvimą ir t.t. Tačiau gamta nieko netaupo kaip ir žydinti vyšnia. Gamta kuria ne atliekas, o maisto medžiagas.“ Natūralus ciklas sukuria pilnatvę: nukritę lapai ir medžių šakos – tai ne atliekos. Tai yra maistas kitiems organizmams. M.Braungart‘as yra įsitikinęs, kad pramonė gali atkartoti šį tobulą gamtos ciklą. Jis tai įrodė pertvarkydamas Šveicarijos tekstilės kompanijos gamybos procesą: „Įsivaizduokite sofą ar krėslą, apvilktą audiniu kaip šis. Jis priskiriamas prie nuodingų medžiagų. Gamybos atliekos išmetamos, nors jas reikia utilizuoti kaip nuodingas medžiagas.“ M.Braungart‘as aptiko, kad gamykloje naudojami šimtai nuodingų chemikalų. Jam pavyko sumažinti gamyboje naudojamų nuodingų chemikalų kiekį iki 36 ir visi jie yra utilizuojami: „Dabar mes naudojame tik tuos komponentus, kuriuos galima valgyti. Jūs galėsite pridėti tai prie traškučių. Jei trumpai tarnaujanti prekė, pagaminta iš nuodingų medžiagų, tai ji užaštrina utilizavimo problemą, bet jeigu ji pagaminama iš maisto medžiagų, tai ji duos tik naudą netgi pasibaigus naudojimosi ja laikui.“
Tačiau radikalesnių kritikų požiūriu, kovojant su užplanuotu senėjimu, nepakanka pertvarkyti vien gamybos procesą. Jie siekia pertvarkyti ne tik mūsų ekonominę, bet ir visą vertybių sistemą. [S. Latouche]: „Tai tikra revoliucija. Pirmiausia, tai kultūros revoliucija, nes, keičiantis paradigmai, pasikeičia ir mentalitetas.“ Ši revoliucija yra vadinama antiaugimu. S. Latouche‘as skleidžia šią mintį daugybėje konferencijų. Aiškina kaip antiaugimo idėja keičia žmonių gyvenimus: „Anti augimo idėja yra provokuojanti. Ji paneigia euforišką mintį, kad galima nuolatos augti, vystytis ir taip amžinai. Tai parodo būtinumą pakeisti mūsų elgesio logiką. Svarbiausia antivystymosi žinia: viską reikia labiau mažinti: reikia mažinti mūsų poveikį gamtai, mažinti mūsų gobšumą, mūsų perprodukciją ir pervartojimą. O mažindami gamybą ir vartojimą, mes gauname laisvo laiko sau. Ir galima puoselėti tokias vertybes, kurių už pinigus nenusipirksi: draugystė, bendravimas ar mokymasis. Jei laimė priklausytų nuo mūsų suvartojimo lygmens, tai tuomet mes turėtume būti absoliučiai laimingi, nes mes suvartojame 26 kartus daugiau negu Makso laikais. tačiau visi tyrimai parodo, kad žmonės nėra 20 kartų laimingesni, nes laimės pojūtis visuomet yra subjektyvus.“
[J. Thackara]: „Jeigu mes priklausomi nuo daiktų ir savo laimę sutapatiname su jais, tuomet pasekmės: visiškos žmogaus tapatumo ar tautybės praradimas, bus prarastas ryšys su Žeme, o socialinės pasekmės, sukeltos vartotojiškumo, bus nebepataisomos.“
Antivystymosi kritikai šaukia, kad ekonomikos pristabdymas nustums mus į akmens amžių. [S. Latouche]: „Ka sugrąžintume visuomenę prie stabilaus vystymosi ir išsaugotume nuo ekologinės katastrofos planetą, tai visai nereikia grįžti į akmens amžių: visos šalys turėtų vartoti tik tiek, kiek vartojo Prancūzija 1960 – aisiais ir tai yra labai toli nuo akmens amžiaus. Galiu tik pasakyti, kad antivystymosi visuomenė pritaria Gandžio vizijai: pasaulis yra pakankamai didelis, kad patenkintų visus žmonių poreikius, bet visada per mažas, kad patenkintų atskiro žmogaus godumą.“
Marcos instaliavo ruso programėlę. Ji neutralizavo blokuojančią mikroschemą. Spausdintuvas pradėjo veikti iškart.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą

Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.